Advertisements
//
you're reading...
Media & Entertainment

Did news story on riches of China’s Premier weaken reformists?


Grandpa Wen’s Nightmare, by Hexie Farm (蟹农场) (used with permission)

The hot pot of Chinese politics is still boiling madly after the 18th National Congress of the Communist Party and the leadership transition that took place in Beijing on November 14, 2012. Many see the composition of the new Politburo Standing Committee as a defeat for outgoing President Hu Jintao, who failed to see his reformist allies promoted. Moreover, Hu stepped down as the chairman of the Central Military Commission sooner than expected. Were Chinese conservatives stronger than expected or did something weaken the reformists?

Just two weeks before the Congress started the New York Times published a story alleging that members of Wen Jiabao’s family have amassed a combined fortune of $2.7 billion by using the Premier’s influence and close links between politics and business in China.

With Chinese politics already at boiling point, the New York Times article exploded on Sina Weibo, the social media site that is purported to be a reasonable reflection of public opinion. Comments expressing both surprise and disappointment flooded the Internet, but also many of unconditional support for Wen, reported Rachel Lu on Tea Leaf Nation.

With China’s censorship machine ready to stop any “harmony disruption”, both the English and Chinese versions of the New York Times website were blocked within hours of the article’s publication. However, Chinese netizens know creative ways to jump the Great Firewall and had already been using the code word “Sparta” (which has a similar pronunciation to ‘18th Congress’ in Chinese) in order to access the article. Lily Kuo explores on Quartz how Chinese netizens got around the censors to read the article and discuss the issue. Kuo writes:

Chinese bloggers have been using various homonyms for the New York Times to get by the censors. One that translates to “twisted waist times” (扭腰时报) and sounds like the Chinese name for the paper has already been blocked. But “Cattle Times,” another homonym, seems to have gotten through for now.

Some have logically related the news story and its timing to what may be the greatest political scandal in the last months: the fall of high-flying politician Bo Xilai. Despite the Party’s efforts to present it as an example of the fight against corruption, many perceived it as a clear sign of internal struggle. Bo Xilai is seen as a representative of the leftist wing of the party (which means conservative in China) that is pitted against reformists represented by Wen Jiabao.

In her post on Tea Leaf Nation, Lu collects some of the comments pointing in that direction:

“What position is the New York Times taking? Have they been bought out by the supporters of Mao?” asked one user. “All sides are making their final moves and positioning their pieces–that is what I think about the NYT’s headline today,” commented another. Some believe the newspaper is being used as a pawn in the power struggle, “This time NYT really does not understand China–too much of a puppet.” Another user wrote: “The information is probably given to the New York Times by left-wing powers in China, and the right-wing deserves it.”

Others still admire Wen for being the most senior and the most vocal among those Chinese officials who dare to openly call for reforms. “It doesn’t matter if these disclosures are true, I don’t expect high officials in the CCP [the Chinese Communist Party] to be clean anyway. I just hope that the liberals and the reformers can start real political reforms,” wrote one user.

Though it seems clear that New York Times journalist David Barboza did much research in complicated corporate records, the possibility that someone may have helped him cannot be ruled out. This would not devalue his work, but it could help explain the dominance of the conservative wing once led by Bo Xilai on the new cycle of Chinese politics that now begins.

This post and its translations to Spanish, Arabic and French were commissioned by the International Security Network (ISN) and first published on the ISN blog and Global Voices Online.

Advertisements

About Violeta Camarasa

@VioletaCamarasa Communication enthusiast: journalist & consultant. I believe in the transforming power of the Internet and write about it. Stories on free speech and censorship. With a focus on China & Catalonia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Advertisements

Get An Australian Diploma

Learn How To Sell Real Estate To Chinese Buyers

Sell Your Real Estate To Chinese Investors

China Daily Mail

China Daily Mail is not affiliated in any way with The China Daily or the government of the People's Republic of China.

Enter your email address to receive an email each time an article is published, or join our RSS feed. 100% FREE.

Want to write for China Daily Mail?

Read "Contributor Guidelines" above to join our team of 68 contributors. Write news or opinion about issues in China, or post photos and video. Promote your own site.

Recent Posts

China Daily Mail Stories Have Been Featured In:

%d bloggers like this: